De ce e „La Blouse Roumaine” un brand mai inteligent decât „Carpathian Garden”?

Fiindcă azi e 1 Decembrie și știm cu toții ce sărbătorim, m-am gândit să public un articol mai vechi, care a apărut pe asfi.ro cu ocazia Sânzâienelor și care e și care abordează o chestiune de ordin național (că doar e sărbătoare națională) și personal (că doar ține de design).

Ziceam atunci că ia românească este o moștenire milenară, care a inspirat și inspiră artiști, designeri și oameni din industria creativă din toate colțurile lumii. Se știe că folclorul și tradițiile sunt acele calități nemuritoare pe care orice țară trebuie să și le prezerve cu grijă și care, promovate cum trebuie, au potențialul de a-ți transforma țara într-un brand ușor recognoscibil oriunde. Brandul de țară este cel care poate crește bugetul acesteia considerabil, întrucât primul contact pe care îl au turiștii cu tine se face prin acele câteva particularități care te individualizează ca popor. Și nu numai bugetul are de câștigat, ci și imaginea și credibilitatea pe care ți-o construiești în fața unei lumi pline de prejudecăți. Când ești un stat nou și trebuie să îți construiești imaginea e simplu, dar când ești un stat ca România, care poartă în spate un car plin cu imagini negative, „construite” cu grijă și perpetuate negativist cu o sete nemaipomenită de senzațional, trebuie să fii foarte grijuliu, iar strategia ta, ca țară, trebuie să fie una foarte inteligentă.

ii.jpgsursă fotografii: la blouse roumaine

Fără a ne lega de scandalul ce a înconjurat realizarea brandului nostru ca Grădină a Carpaților, m-am gândit să prezint printr-o analiză comparativă imaginea actuală cu ceea ce ar fi putut fi o alegere mai bună pentru noi.

România are multe lucruri de care se poate mândri, multe dintre ele fiind unice în Europa și chiar în lume. Avem o deltă minunată, un Transfăgărășan și o Transalpina nemaiîntâlnite, o listă nenumărată de mănăstiri și biserici de o măiestrie rară, niște artiști legendari, o bucătărie savuroasă, o mulțime de tradiții extrem de diverse și de impresionante etc. În toate acestea se regăsește și ia românească. Desigur, 2/3 din lanțul Carpatic se află pe teritoriul nostru, iar în acești munți zac comori spirituale, istorice și palpabile (facem cu ochiul Roșiei Montane)  nemaiîntâlnite, dar percepția unui străin este că munți există și în alte țări, natură virgină încă mai persistă și în alte zone. De ce ar veni el aici? Este adevărat că turiștii trebuie atrași pentru a vedea această Grădină a Carpaților, DAR, pentru a face asta trebuie să fii un bun strateg. Nu e musai ca brandul de țară să fie legat de imaginea locurilor noastre cele mai prețioase.

E mai lesnicios să atragi omul printr-o tradiție locală decât printr-o formă de relief.

Desigur, asta este doar o privire superficială asupra lucrurilor. Acest subiect ar face cu ușurință subiectul unei teze de doctorat. Ceea ce încerc eu să reliefez este că un produs tradițional precum ia românească, are atât unicitatea cât și istoria necesară în spate pentru a promova România. Unde mai pui că a fost și sursă de inspirație pentru unul dintre cei mai cunoscuți artiști francezi din lume, Henri Matisse, care, inspirat de măiestria broderiilor, a realizat celebra lucrare ”La Blouse Roumaine”.

compilatiesursă fotografii: la blouse roumaine

Pornind de la această lucrare, Sorina Lung a realizat o imagine asociată cu un mesaj care ar fi putut fi o mândrie de logo. De fapt aceasta chiar a fost o propunere de brand turistic al României cu care artista a participat la concursul de idei Inspired 2011 și a obținut locul III. Dar probabil că a cumpăra un produs făcut de un tânăr designer român aflat la început de drum nu prea e profi. Mai bine apelăm la o companie străină și eventual obscură, ca să nu-i dea nimeni de capăt nici printr-un click pe Google. Are mai multă credibilitate, nu?

Câteva imagini cu propunerea Sorinei:

Imaginile vorbesc de la sine așa că am încheiat citatul. La mulți ani (mai rodnici și mai înțelepți) tuturor românilor! Să votăm cu discernământ pe 11 dec, zic. Dacă brandul de țară nu-i cum vrem noi, măcar viitorul nostru să fie.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s